Saturday, November 13, 2010

3 Idiots

Salam


Life is a race, if you don’t run fast, you’ll get trampled.
That’s nature.
Compete or die.
You also are like the koel birds.

As a student who have been subjected or forced to follow the national education system since I first started my schooling, I am so grateful that it somehow has brought me this far. But, I think there’s nothing wrong if we could criticize the current system for improvement in the future. I’ve watched the film 3 Idiots, which is very closely related to the education system itself.

Personally, I think it’s a very good movie as it touches on the most fundamental ground in education that has been ignored by our education system. Let me summarize what are the cores of this movie that may help us to view the education in a different angle.

1.       The education system itself is not a medium to create thousands and millions of parrots who blindly memorise all sorts of information and knowledge without being able to understand it.
2.       It is therefore vital to discover the ability of each student and develop it, not forcing each and every student to follow one system that may be an advantage to one, but disadvantage to many other.
3.       Grading system is like a caste system. The straight ‘A’ students are highly ranked and the lower grade students are ignored. Yes, I know it’s important to sort students according to their ability so easier to tackle each student, but right from the beginning we are forcing them to follow what they are not naturally good at it. It’s like the ‘theory of natural selection’ by which the selection pressure (exams or sorts) will cause the students who have the “advantage alleles” (ability to memorise and etc) will be selected for and students who don’t have that kind of ability will be selected against. Eventually, there’ll be more and more parrots and less and less people who are good in hands-on work.
4.       Parents themselves should not force their children to follow what they want their children to be, instead discover their talent and ability and thus help them to nurture their interest and passion in that particular field. (in the film, Farhan was forced to be what his father wanted him to be. Now, it’s the father’s dream, not his)
5.       Once you are in the right track of your passion, set a clear aim and vision. Do not follow your passion simply because it will secure you a job in the future, or because that career will bring you mountain of wealth or that career will uphold your family’s pride as well as yours. Those reasons create pressure and fear. It’s the happiness, satisfaction and joy in doing what you like and passionate about are the reasons. (Raju faced many great burdens as he had to support his family when he graduated as an engineer. I know it’s a noble value to think in that way, but that’s not the reason to chase our passion)
6.       The failure while chasing your dream should not degrade you up to a point which you kill yourself. Killing ourselves is definitely one of the biggest sins in Islam. (Joy Lobo killed himself after he was unable to participate in some physics exhibition due to time constraint). In reality, it does happen in Malaysia which I don’t remember when it happened, a student who didn’t get straight ‘A ‘in UPSR killed herself.
7.       The drive to success in exams should not make us defeat others in ‘dirty’ ways. (Chadur or better called The Silencer would put porn magazines in each student’s room when the exams are around the corner so other students would be distracted and he’s the only one who will be like madly studying and cramming). This is more like the koel bird, the parasite. I am not sure whether it really happens in reality, but hopefully it won’t.
8.       Be positive. It’s really important for not to be depressed if something not to our liking happens. Positive minds give the opportunity for ourselves to be more rationale and find alternative ways to improve. Instead we complain about this and that, how about we accept it positively and find another way to do it in the future. (Rancho’s trademark “all is well” does make him embrace every moment without any worry). But, that doesn’t apply in a case where you do not study and you feel very ‘cool’ about it and saying that failure is ok. In that sense, if you fail it’s your fault and you should be worry if you have that kind of attitude. It is applicable if you have tried everything but at the end it still doesn’t work. So, what you can do is be positive, don’t complain and think of ways to re-do it in a better way.

So, what are going to do right now? Abandon the current system that we are using right now?

Firstly, the parents (future parents like all of us) should understand the fundamental of education. Truthfully, I don’t know how that will be carried out but we’ll discover that as we go along, iAllah. Don’t force the children to be what we want them to be, but let them follow their passion. Guide them so they know what they should be looking for.

As a student myself, if we are accidentally bumped into a field that is not our particular interest, try to develop (no, you must create the passion!). I also don’t know how it works. As in real life nowadays, it’s quite impossible to quit suddenly in what we are doing. For instance, if we are doing medicine for the sake of our parents even if we don’t have any sense of passion towards it, somehow we must discover the wonder in it that trigger the passion. You couldn’t have the gut to tell your parents who have fork out thousands or even millions to ‘force’ you to become a doctor, for example. So, find the passion.

For those who are currently striving for what you are passionate about and at the same time somehow did not manage to get good achievement or better said excellent grasp of understanding, think and reflect what makes you at first sign up for that course. Is it because your pride, money, status, big house, secured job, flying overseas so that you can travel around the world? Honestly, one of the reasons stated above was my reason to take up medicine, but it didn’t work well now. I suffered a lot when I first started my A-Level. From that, I learned a lot.

Alhamdulillah, I learned a lot about the core of education itself while studying A-Level (still struggling right now for my final about 5 months from now). Allah has opened my eyes, gives me chances to look deeper into my flaws and re-correct it.
  1.   It’s not the grades that count, but the UNDERSTANDING.
  2.  Grades are important but if the knowledge couldn’t be applied in real life, somehow it’s useless. Or at least if we don’t understand the significance of it in real life, still it’s useless. We’ll be like a bunch of parrots (naudzubillah).
  3.  Don’t chase our dreams under the pressure and fear; seriously it doesn’t work very well.
  4. Even if we fail, do not afraid to jump higher. Failure is a great door for better improvement.
  5.  Be positive, emotional quotient must balance with intellectual quotient together with spiritual quotient. Islam teaches us to be acceptance (redha) for what has happened. Seek Him for any difficulties that we encountered and be GRATEFUL and THANKFUL for what He has given to us.

I think it’s almost done. Now, it’s the matter of whether you want to do it or not. I knew it’s quite out-dated now since this is the only time I managed to analyse this film critically. Do watch this film yourself and take the moral values in it, leaving behind the not-so-good sides of it. Do pray for our best, may He makes our path to catch our dreams easier.

Give me some sunshine, give me some rain
Give me another chance, I wanna grow up once again


I wish the best of luck for those who’ll be taking SPM and STPM.

Follow excellence......success will chase you.

Monday, August 9, 2010

beriman sejenak?


assalamualaikum wbt
hellooo semua :) kaif hal? lagi dua tiga detik nak masuk Ramadhan, pasti berkobar-kobar semua orang kan.

Tadi saya telah berpeluang untuk berbual-bual menambah iman dengan Huda Ibrahim, seorang sahabat jauh di mata tapi dekat di hati :) (alamak, Huda tak marah kan saya promot camni? hehe) saya bersyukur dan gembira dengan sesi berbual-bual itu, alhamdulillah alhamdulillah. Ini lah yang seperti yang orang kata, orang kata apa eh?

Ijlis bina nu'min sa'ah
atau dalam Bahasa Melayunya,
duduklah bersama kami, kita beriman sejenak.

Haa, siapa yang tak pernah dengar frasa di atas sila angkat tangan!

Oh, memang benar. Hakikatnya ramai antara kita yang pernah dengar kata-kata di atas. Kalau tak pernah dengar pun, mungkin pernah baca. Google je pun, ada lebih kurang 1780 hasil carian anda akan dapati, nak menunjukkan betapa feymesnya kata-kata tersebut.
Persoalannya, siapa sebenarnya yang pertama sekali mengungkap kata itu?

Adakah ia ayat al-Quran panduan hidup kita? Oh tidak.
Adakah ia dari Rasul junjungan yang kita cintai? Bukan bukan.

Sebenarnya, frasa itu merupakan kata-kata sahabat Nabi yang dikenali ramai, iaitu Muaz b Jabal ra. Apa? Tak kenal?

Maka bertanyakanlah kepada orang yang mempunyai ilmu pengetahuan, jika kamu tidak mengetahui. anNahl: 43

Alkisah, Muaz b Jabal telah mengungkapkan ayat ini untuk mengingatkan sahabat-sahabat beliau yang lain untuk sama-sama mengingati Allah. Klausa ini juga telah diambil oleh Ibn Rawaahah ra ketika dia berkata kepada bespren nya Abu adDardaa' sambil memegang tangannya,

Marilah kita beriman sejenak. Sesungguhnya hati lebih cepat berbolak balik daripada isi periuk yang sedang menggelegak.


Cuba lihat siapa yang cakap tu. Para sahabat Nabi. Generasi yang menerima tarbiyah direct dari Rasulullah saw. Bukan calang-calang, generasi Al-Quran tuu. Sekarang cuba lihat cermin. Nampak diri sendiri. Siapa kita? Bukan siapa-siapa. Banyak dosa. Ibadah ciput.

Point nya adalah: sedangkan sahabat-sahabat Nabi pun mengakui betapa hati ni mudah sangat berubah dan berbolak-balik, serta mengakui peri penting tahap takde tahapnya untuk mereka duduk, pause kan aktiviti seharian, sama-sama duduk dan beriman sejenak. Kita ni pula angkuh dan ego, tak mahu luang masa untuk mengingati Allah dan memperbaharui iman.

Sikit-sikit dah la. Aku ni bukan apa, malas nak jadi baik extreme sangat. Nanti orang kata aku alim ulama, orang agama pula.


Padahal yang kita perlukan bukan sejenak, tapi berjenak-jenak!

sumber: Titik Tolak

Tuesday, August 3, 2010

Pekak & Bisu

Salam

Cuba bayangkan kita berada dalam dunia di mana manusia semuanya pekak dan bisu, HANYA KITA, yang boleh mendengar dan bercakap. Perit? Kasihan? Simpati? Empati? Pertama kali saya berada bersama kanak-kanak seperti ini. Jauh sekali dunia kita. Betapa saya amat menghargai nikmat pendengaran dan percakapan yang Tuhan anugerahkan.

Dalam kekurangan mereka, Tuhan gantikan sesuatu dalam diri mereka. Sesuatu yang amat jarang saya temui dalam kalangan kita yang sempurna pancaindera. Hati mereka tulus, sarat dengan kasih sayang, walaupun kadang-kadang mereka sendiri kurang mendapat kasih sayang.

Saya benar-benar kagum, kagum dengan jiwa mereka. Kagum dengan kasih sayang mereka. Sesekali kita perlu keluar dari dunia kebiasaan kita, melihat sesuatu yang asing. Menilai diri dari perspektif yang berbeza. Untunglah mereka kerana mereka mungkin kurang dosa mengumpat, kurang dosa mendengar perkara-perkara lagha.

Terfikir juga, ada dalam kalangan kita yang sebenarnya pekak daripada mereka yang pekak. Nasihat dan peringatan umpama mencurah air ke daun keladi. Lebih pekak daripada pekak. Aish, lagi susah! Sekurang-kurangnya mereka yang pekak boleh faham isyarat tangan, tapi, yang pekak hati? Naudzubillah.



Erm, adakah kita mampu membawa pulang saham akhirat yang lebih banyak? Adakah nikmatNya disalurkan ke jalan yang diredhai?

Sama-sama kita renungkan.

Thursday, July 8, 2010

Hadapi Perbezaan, Perteguh Prinsip

Salam

Tajuk berbunyi begitu serius. Tak perlulah kerut-kerut dahi. Perbezaan ada di mana-mana, cuma yang berbeza adalah pembawaan diri seseorang untuk menghadapi perbezaan dan bersedia mencorak perubahan diri. Saya dulu skema-skema juga, bi'ah di sekolah sama sekali berbeza dengan dunia yang sekarang. 

Memang sudah menjangka jauhnya perbezaannya, seperti langit dan bumi, kadang terasa putus asa untuk menghadapi segalanya seorang diri tanpa kawan-kawan yang dulunya sentiasa saling mengingatkan. Ada kala terasa diri semakin buruk, semakin berbeza, semakin jauh daripada diri yang dulu. Tapi, fitrah manusia sentiasa mahukan yang baik. Berdikit-dikitlah diri merangkak untuk mengerti apa yang dahulu pernah diajar.

Mungkin senang bagi kita untuk menzahirkan amal ibadah yang jelas nyata kelihatan seperti solat, puasa, berkata baik dan sebagainya. Tapi, macam mana dengan yang bermain-main dengan hati? Ikhlas, redha, sabar, yakin? Di saat orang sekeliling berbeza dengan pendirian yang dahulunya kita teguhkan, adakah kita sabar dan terus kuat untuk mempertahankan apa yang dipercayai?

Sehingga saat saya menulis, saya berdoa semoga segala amalan diterima Allah, dilakukan dengan ikhlas, bukan riak. Saya percaya kita boleh mengawal apa yang akan kita lakukan, tapi sama sekali kita tidak boleh menjangka apa yang akan berlaku ke atas diri kita. 

Buat teman-teman dan adik-adik yang bakal meneroka dunia yang menerima jalan dengan tangan adalah betul, sabarlah, berdoalah, kuatkan jati diri. Terus-meneruslah mengingatkan diri bahawa penilaian Tuhan lebih penting daripada segala-galanya, KITA BUKAN HIDUP DENGAN IHSAN PANDANGAN MANUSIA.

Teruskan meneroka, sifir pengembara tak semudah ABC, pasti akan diuji sepanjang jalan. 



WELCOME MY DEAR INTEC FRESHIE!

Saturday, June 19, 2010

balik kampung

Dendang-dendang anak rantau, hampir tuba masanya untuk pulang ke kampung halaman. Malaysia yang nampak serba kurang itu juga yang dirindui. Berkelana, membuatkan kita melihat Malaysia dari bird's eye view. Melihat ketamadunan manusia lain, baru kita tahu langit itu tinggi rendah. Ada syukurnya, ada perkara-perkara yang kita rasa Malaysia perlu berubah.

Kitalah agen perubahan itu. Mambawa pulang budaya yang baik dari negara yang kita tumpangi, memulakan satu pembaharuan moga by times, ia menjadi akhlak bangsa kita pula.

Contoh mudah, budaya membaca al-quran di Mesir di mana-mana sahaja terutamanya dalam pengangkutan awam adalah biasa. Amalan ini diperhebat ketika Ramadhan menjelma. Mulakanlah di negara kita, jangan berasa kekok atau malu, semoga kita menjadi initiator. Jaga hati, jangan ada riak. We are never holier than anyone, cuma kita lebih pengalamannya sedikit, dan yang sedikit itulah kita kongsikan.

Apa pula budaya di benua lain, yang kalian rasa patut kita bawa pulang ke Malaysia?

Wednesday, June 16, 2010

Science and Quran

Salam

Long before the science revealed the nature and science in human, the glorious Quran has led the way. Embryology is one of the branches in science that had opened up the academics, and thus proving that Allah is the creator.


Here the story continues..



Some people accept Islam based on its academic site. Some accept based on its spiritual sites. Regardless of how we receive or perceive it, Islam will always remain as the only accepted religion and WAY OF LIFE.

Monday, May 24, 2010

Friday, May 14, 2010

Ijlis bina nu'min sa3ah

Salam

Semoga kita semua dalam rahmat Tuhan Yang Maha Agung, selawat dan salam buat junjungan besar Rasulullah SAW. Lama benar rasanya tidak mengetuk-ngetuk papan kekunci mengeluarkan buah fikiran buat renungan semua juga diri sendiri. Bukan menjauh daripada memberi nasihat & peringatan, cuma mencari masa menilai dan muhasabah diri. Bersendiri memberi peluang berfikir.

Terkadang merasakan bebanan apabila menyampaikan kebaikan kerana pastinya orang pertama yang perlu menzahirkannya adalah yang menuturkannnya. Kita bukan burung kakak tua, hanya mampu menuturkan tetapi tidak dizahirkan apa yang dituturkan. Di sini perlu ada timbal balik. Seandainya tiada yang mengingatkan semua akan alpa, dan diri tiada daya untuk mengamalkan kebaikan. 

Seperti juga konsep fizik, daya akan terhasil apabila sesuatu jisim bergerak dgn kelajuan tertentu. In a simple language, F = ma. Maka, kita semua ada tanggungjawab untuk menggerakkan kebaikan dan menghapuskan kejahilan. Kebaikan takkan mampu terhasil sendiri seperti juga kebatilan takkan mampu terhapus dengan sendiri.  It doesn't happen by chance.

Kita punya dua pilihan sama ada kita mahu berhijrah membawa manfaat atau mengalah tenggelam dalam samar-samar kejahilan. Dalam banyak situasi, terkadang kita mengalah dengan keadaan, tidak cukup kekuatan untuk membawa arus gelombang. Maka, jalan terbaik adalah kita mencari kumpulan yang punya misi yang sama, agar kita punya tulang belakang, tidak terus mengalah walau tersungkur. 

Kerana itu, Islam menyeru umatnya agar bersatu dalam jemaah kerana di situ ada kekuatan. Galakan solat berjemaah bukan satu ajakan kosong. Galakan berusrah bukan sia-sia. Amalan bermusyawarah bukan satu kerugian. Namun, ia bukan mudah. Kita punya banyak titik perbezaan. Pastinya, kita punya satu lorong persamaan, antara mukmin, aqidahnya bahawa Allah itu Esa dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.

Seringkali kita membesar-besarkan titik perbezaan sehingga tertutup persamaan antara kita lalu misi kita berpijak di dunia yang fana ini takkan mampu dicapai.


The unity I see in ants.

Semut itu gigih, mereka bersatu. Tapi, kita? 


A thing to ponder. Duduk diam sejenak, berfikir, ke mana arah kita. Adakah kewujudan kita membawa manfaat kepada manusia lain atau sebaliknya.

Kekok benar rasanya selepas berbulan tidak menulis blog. Rasa terlalu skema, tak apa, misinya mahu menyampaikan kebaikan sambil diri terus diperbaiki. Cuma, mekanismanya perlu dipertingkatkan.

Tuesday, April 27, 2010

kami. kita. saya. awak.

The essence of da'wah, adalah mengajak manusia mendekati Allah.

Guna apa saja cara, asal membawa matlamat di atas. Asal dapat bersama meletak Allah, Islam itu di tempat paling atas.

Ramai orang, dan saya sendiri, berkira-kira untuk menyeru tatkala terkenang ayat ini,

Wahai orang-orang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.
as-saff:2-3

Lalu apa? Berdiam diri dan menyembunyi kebenaran? Jadinya, lebih banyaklah kata-kata Allah yang kita ingkari dalam alQuran, dek kerana takutnya yang tidak berasas itu. Apa, tidak murkakah Allah nanti?

Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebaikan dan berkata, 'Sungguh, aku termasuk orang-orang Muslim (yang berserah diri)'.
fussilat:33

Seorang kakak pernah berpesan, jadikanlah ayat 2-3 surah saff itu sebagai positive feedback kita, bukan negative feedback. Lagi banyak beri peringatan, lagi banyak terdorong untuk amalkan, lagi dan lagi. Saya akan ingat itu.

astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah.

Semoga Allah memandang usaha kita yang kecil ini untuk bersihkan jiwa, dan dekaat denganNya.

Saya? Hamba dan Khalifah. Tahun Satu Chemical Engineering, University of Leeds.
Salam perkenalan :)

masa oh masa


Bismillah.

Kepada rakan-rakan pemilik blog ini, sila belasah saya sekarang. Sebab ini entri pertama saya setelah sekian lama.

Assalamualaikum wbt :)

Satu ketika, saya telah menyedari satu hakikat. Yang masa itu hanyalah ciptaan manusia.

Bukan, bukan. Jangan salah faham. Bukan masa yang masa tu. Tapi masa yang, pukul satu pukul dua. Tiga setengah petang, sembilan suku pagi. Macam mana nak cakap eh. Ukuran masa itu. Faham kan?


Kenapa saya rasa begitu?

Mungkin ada dua sebab utama.


Satu:

Di sini, ada satu konsep yang bernama Day Light Saving. Malas nak explain, sila google sendiri. Atau mungkin saya yang sebenarnya tak (kurang) faham sangat asbabul nuzul dia, cuma ikut je. Hihi. Pokoknya, akan ada dua ketika dalam setahun tu, kita akan cepatkan jam kita sebanyak satu jam, dan masa yang satu lagi tu, kita akan lambatkan semula satu jam. Hasil googlean saya menunjukkan dua ketika itu ialah last Sunday in October dan last Sunday in March. Justeru apa?

Beberapa minggu sebelum last Sunday in March 2010, Subuh di sini habis sangat awal. Sebelum pukul 6 pagi. Maka setiap hari kami akan berjaga-jaga dan mengingatkan semua orang,

"Tidur jangan lewat sangat. Esok subuh habis 5.40 pagi tau, nanti orang kejutkan jangan tak bangun pulak."

Payah juga rasanya nak bangun tu. Mujahadah menyelak duvet (selimut tebal) kena lebih gigih!

Isnin selepas Ahad terakhir bulan Mac i.e. 29 Mac 2010,

oh, tiba-tiba kehidupan menjadi seperti biasa. Subuh mula dalam pukul 5, tamat beberapa minit sebelum pukul 7. Takdelah susah sangat nak bangun. Lepas Subuh pun nafsu nak tidur semula taklah membara sangat.

Helloooo.

Kan sama je konsepnya? Masa dia sama je, tapi sebab jarum jam tu menunjukkan nombor yang berlainan, maka sikap dan pola tidur dan psikologi terus jadi lain. Haii la hai.

Cis kepada jam yang dicipta oleh manusia. Atau cis kepada diri sendiri yang tertipu dengannya?


Dua:

Lagi berkisar waktu solat. Dan lagi berkisar solat Subuh.

Sekarang terutamanya, waktu solat menjadi sangat awal. Yang paling terasa, adalah solat Subuh, Magrib dan Isya. Contohnya hari ini,

Subuh: 3.41 pagi
Syuru': 5.43 pagi
Magrib: 8.27 malam
Isya': 10.28 malam

Bila nak tidur malam tu, dalam pukul 12 lebih, saya berkira-kira. Hm, berapa jam lagi je ni nak Subuh. Tidur ke stay, stay ke tidur.

Tak kisahlah tidur ke stay ke. Yang pentingnya bangun lah Subuh tu kan. Saya berfikir lagi, oh, boleh pula saya ni bangun awal nak solat Subuh. Sebelum ni, waktu-waktu macam ni kan tak masuk Subuh lagi. Liatnyaaaaaaaa lah nak bangun malam, qiyamullail bersihkan jiwa barang sedetik dua. Ingatkan, alasan seperti ini valid:

'Oh, mungkinlah diri saya ni memang tak mampu nak bangun awal kot. Entahlah, kunci jam pun memang tak boleh.'

Cait. Pergilah dengan segala alasan-alasan itu. Lemah betul melawan syaitoon dan hawa nafsu. Ketuk ketuk diri sendiri. Padahal boleh je bangun Subuh awal-awal. Tu lah kita. Dipaksa, ada desakan, baru sedar sebenarnya mampu nak buat. Selama ni asyik manjakan diri sendiri je.



Hm. Itulah saya nak bentangkan setakat ni. Janganlah tertipu dengan masa yang ditunjukkan oleh jam-jam anda, yang penting kita nak ke tak nak je. Dan kalau betul-betul nak tu, Allah pasti akan tunjuk jalan kan?

Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh, ALlah beserta orang-orang yang berbuat baik.
ankabut: 69

Ayat dan kata-kata macam tunggang terbalik, semoga Allah menyampaikan mesej saya ke dalam hati semua orang.

Saya pelajar tahun pertama, maka semua di atas adalah perkara baru bagi saya.

Maaf andai perkara-perkara di atas rasanya tak apply untuk semua orang. Tapi, inilah gunanya berkongsi, kan? :)


Monday, April 5, 2010

Think dear!

Terrorists do not walk around in turbans and long beards, but they wear suits and ties.
Innocents are primarily killed by foreign policies which command bombs dropped from jet planes, tanks, and naval vessels.
NOT from "suicide bombings".

People who fight against this naked aggression are called terrorists. People who purport this evil upon mankind are called heroes.
Stop being a victim of your own ignorance.

Saturday, March 20, 2010

participate!

If YOU want to avoid people from going to a 'nonsense' or 'lagha' event
YOU should support, join or participate in any intellectual, good event
NOT by only going to YOUR OWN EVENT
WE live in community
YOU are not and will never always live among YOU

BE REALISTIC!

YOUR participation will lead to a CHANGE
Without YOU, the old traditions remain...

Amar Ma'ruf dan Nahi Munkar itu bergerak seiring

Thursday, March 11, 2010

Mabruk 'alaikum

Bismillah

Post pertama di bawah label SMAPL, gembira dan menggembirakan. 37 orang pelajar SPM 2009 SMAPL mendapat straight A, seorang mendapat straight A+ (buat yang tak tahu, sekarang ada sistem A+, A dan A-). Bagaimana pengiraannya, saya tak ingat. Zaman saya dah berlalu.

Mabruk 'alaikum. Gred purata meningkat daripada tahun sebelumnya. Mabruk sekali lagi. Buat yang kurang berjaya, ingat, this is not the end of the world. Buat yang berjaya dan cemerlang, ingat, ini bukan destinasinya. Baru permulaan kepada perjalanan yang panjang dan meletihkan, tapi MENYERONOKKAN. Anda baru melangkah menuju ke cabaran yang lebih besar. Saya tak tipu! 


Lepas ni, mesti lepasan SPM sibuk mencari hala tuju masing-masing. Ikutlah apa yang anda minat, jangan buat kerana mahu ikut-ikut orang. Permohonan biasiswa mesti banyak yang dah buka. Jadi, rajin-rajinlah minta tolong encik google. Usaha, persaingan makin lama makin sengit. Doa banyak-banyak. Siapa lambat melepas. Selamat berjaya menempuh jalan masing-masing selepas ini. 

Today's victory doesn't guarantee tomorrow's.