Tuesday, April 27, 2010

kami. kita. saya. awak.

The essence of da'wah, adalah mengajak manusia mendekati Allah.

Guna apa saja cara, asal membawa matlamat di atas. Asal dapat bersama meletak Allah, Islam itu di tempat paling atas.

Ramai orang, dan saya sendiri, berkira-kira untuk menyeru tatkala terkenang ayat ini,

Wahai orang-orang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.
as-saff:2-3

Lalu apa? Berdiam diri dan menyembunyi kebenaran? Jadinya, lebih banyaklah kata-kata Allah yang kita ingkari dalam alQuran, dek kerana takutnya yang tidak berasas itu. Apa, tidak murkakah Allah nanti?

Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebaikan dan berkata, 'Sungguh, aku termasuk orang-orang Muslim (yang berserah diri)'.
fussilat:33

Seorang kakak pernah berpesan, jadikanlah ayat 2-3 surah saff itu sebagai positive feedback kita, bukan negative feedback. Lagi banyak beri peringatan, lagi banyak terdorong untuk amalkan, lagi dan lagi. Saya akan ingat itu.

astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah.

Semoga Allah memandang usaha kita yang kecil ini untuk bersihkan jiwa, dan dekaat denganNya.

Saya? Hamba dan Khalifah. Tahun Satu Chemical Engineering, University of Leeds.
Salam perkenalan :)

No comments: