Tuesday, March 2, 2010

kenapa di sini?

Assalamualaikum...

Semoga kalian sentiasa dirahmati Allah dan dianugerahkan husnul khatimah (pengakhiran yang baik)

Sewaktu kecil, sering juga memberontak kerana ingin sama-sama bercuti ke luar negara bersama ayahanda dan bonda. Tapi, pada mereka berdua itu lebih baik. Malah, kata-kata mereka juga memberi kesan yang dalam pada hati saya..

"do you think you deserve to use my money for fun?''

''...belajar rajin-rajin, nanti dapatlah pergi luar negara...''


Melihat rakan-rakan lain sudah ke luar negara sejak usia kecil lagi, hati bertambah iri juga sakit!

Saya nak main salji!
Saya mahu buat snow man!!
Saya mahu merasa 4 musim!!!
Saya nak hidup dengan mat saleh!!


Alhamdulillah, bagai angan dan sedar bahawa kini sudah lebih 8 bulan berada di Melbourne.
Sungguh rencana Allah, siapa yang tahu?


Astaghfirullah, semakin saya rasa terhutang kerana saya benar-benar tidak menyangka akan menagih ilmu di negara orang lebih-lebih lagi dengan keputusan SPM yang tidaklah paling cemerlang.
Saya juga tidaklah begitu aktif jika dibandingkan dengan rakan-rakan lain yang rata-ratanya hebat akademik juga kurikulum.

Mungkin bukanlah suatu yang pelik kerana keberadaan saya di sini juga bukanlah atas tajaan biasiswa.
Tapi, itu masih di luar dari percaturan kerana boleh sahaja Allah menarik kemampuan saya untuk berada di negara kangaroo ini.

Maka, adakah layak untuk saya manghabiskan waktu pengembara dan menumpang di sini dengan pengakhiran yang sia-sia?
Juga, persoalan ayah bonda masih relevan
"do you think you deserve to use my money for fun?''

Above that..
pasti ketentuan Allah mencampakkan saya di sini untuk suatu yang rahsia yang sangat dan lebih berharga!
Jika tidak, mengapa mesti di sini?

Kalian juga antara pengambara.
Adakah pengembaraan kita hanya untuk sesuatu yang tiada nilainya?
Adakah sekadar ilmu yang ingin dikecapi baik ilmu untuk kerjaya masa hadapan dan ilmu agama?

Jika ya, apakah sifir pengembara semudah itu?

I strongly believe, it is more than that!
It is not only about benefiting me by having knowledge, usrah, etc
it is beyond that!


I really hope I can find the answer(s)
Every step to find the answer(s) is a risk..
it's either a step nearer or further than husnul khatimah.
but to stand still is not the best thing to do too...



No comments: