Sunday, March 7, 2010

Saksi

Assalamualaikum..

Semoga kalian dan saya sentiasa berusaha untuk menambah dan memperbaiki amal agar tidak kesal tatkala diri menjadi saksi di hari nanti..


Saya bukanlah penulis yang baik
Pernah mempunyai beberapa blog sebelum ini dan telah pun dipadam kerana adapun blog tersebut..
ia bersawang kerana jarang-jarang mendapat sentuhan kasih sayang

Mudah-mudahan, blog ini mendapat sentuhan yang lebih kerap kerana digesa oleh dua insan yang selalu rindu akan penulisan saya
(hehe...)


Harapan yang lebih besar lagi, semoga ia menjadi medium pembawa diri mengecapi nikmat yang tiada berkesudahan dan tiada tandingan

Sering dalam kehidupan saya sehingga ke saat ini
rezeki yang Allah kurniakan..
LEBIH daripada yang saya berikan
selalunya MENGEJUTKAN
dan ada pula yang tiada bersebab

nikmat ISLAM
kebahagiaan keluarga
keputusan UPSR, PMR dan SPM
keberadaan di Australia
pencapaian sewaktu foundation
teman-teman pendamping diri
keterlibatan diri di Melbourne
DAN SEGALA ANUGERAH NIKMAT SEMENTARA

Sehingga bilakah saya akan kekal menjadi orang yang beruntung?
Lebih penting lagi, tergolongkah saya dikalangan mereka yang bersyukur atas segala pemberian Allah?

Saya..
Masih bertatih mengenal diri
Masih busuk dalam kata-kata dan amal
Masih selalu leka dengan perkara yang sia-sia

Namun
Masih tidak mempunyai sebarang alasan untuk terus hanyut
Masih tiada sebab untuk tidak berusaha memperbaiki diri

Atas dasar
Masih berhutang dengan Allah dalam segenap perkara

Bahkan
Masih terdapat sebab yang lebih kukuh untuk saya memperbanyakkan amal kebaikan
dan berlari jauh meninggalkan amal lagha serta dosa

Jadi
Masih butuh tarbiyah agar terpadam kejahilan
Masih perlukan makanan rohani menguat jiwa


Nama sudah selayaknya menjadi peringatan kepada diri bahawa tatkala diri diadili Allah kelak, tubuhlah yang pertama memberi kesaksian untuk mendapat nikmat anugerah syurga atau dihumban ke neraka..


"Pada hari ini (kiamat) Kami tutupkan mulut mereka; tangan mereka akan berkata kepada kami dan kaki mereka akan memberi kesaksian terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan"
Surah Yassin : 65


Sungguh, Allah mengotakan kata-kataNya!

Maka, apakah sebab kita perlu melakukan kebaikan dan meninggalkan maksiat??
Mengapa perlu berjaga-jaga dengan setiap tingkah laku?

Kerana..

EVERY SINGLE THING IS PERMANENT

Ironinya, kita sering lupa
Lantas, tidak berjaga-jaga
Malah, bangga dengan dosa yang pernah dilakukan
Selalu juga sombong seolah-olah diri begitu hebat

Apabila dihisab kelak
Lihatlah siapa yang lebih hebat

ARE WE AWARE?

No comments: